Ingefära för immunförsvar och leder

Du hittar inlägget du sökte här: http://www.traning40plus.se/halsa-2/ingefara-for-immunforsvar-och-leder/

TRÄNING 40+ har flyttat till www.traning40plus.se och ingår nu i Bloggportalen www.Everydaystories.se Välkommen att följa mig där!

ingfara1

Annonser

Om Träning 40 plus

Jag är hälsocoach, gruppträningsinstruktör och kostrådgivare med ambition att träna lagom och äta gott för att må bra och hålla mig i form. Utöver gruppträning gillar jag att powerwalka, rida och cykla.
Det här inlägget postades i Hälsa, Kost och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

71 kommentarer till Ingefära för immunförsvar och leder

  1. Christel skriver:

    Hej!
    En liten undran, hur mycket räknar man som en shot?
    Vänligen
    Christel

  2. Anette Persson skriver:

    Hur långe håller det sig i kylen? Kan det stå två veckor?

  3. ewa skriver:

    Om man kokar ingefäran i 20 min.. Finns det verkligen några nyttigheter kvar då ???

    • Träning 40 plus skriver:

      Jag hittar ingen bra information om vad som händer med näringsvärde och nyttiga egenskaper hos ingefära när den upphettas eller kokas. Jag har ställt frågan till Livsmedelsverket. Återkommer med svar 😊

  4. Nilla skriver:

    Ingefära var en av de mycket få saker som lindrade mitt gravidillamående. Antingen som avkok eller inlagd sushiingefära. Var en livräddare för mig!

    Dock sägs det kunna ha negativa effekter på en graviditet, ffa i början. Men när man spyr dygnet runt en hel graviditet så riskerar man (lite försiktigt) en hel del!

  5. Honungen ska inte blandas i varmare vatten än max 40 grader, annars förstörs de finfina ämnena i honungen. Det fick jag lära mig i helgen av en biodlare på en hälsomässa.

  6. Elsa skriver:

    En undran – om man kokar ingefäran … försvinner inte en massa nyttigheter då? Är det inte bättre att ha den rå och låta den dra ur ett tag i vattnet?
    Hälsningar,
    Elsa

    • Josefine skriver:

      Varför får inte frågorna gällande ingefärans upphettning svar??

      • Träning 40 plus skriver:

        Jag hittar ingen bra information om vad som händer med näringsvärde och nyttiga egenskaper hos ingefära när den upphettas eller kokas. Jag har ställt frågan till Livsmedelsverket. Återkommer med svar 😊

    • Träning 40 plus skriver:

      Jag hittar ingen bra information om vad som händer med näringsvärde och nyttiga egenskaper hos ingefära när den upphettas eller kokas. Jag har ställt frågan till Livsmedelsverket. Återkommer med svar 😊

    • Christina skriver:

      All mat tappar näring vid upphettning. frågan är hur mycket?

      • Träning 40 plus skriver:

        Såg tv programmet sanningar om träning igår, där de visade att viss mat faktiskt ökar sitt näringsinnehåll vid kokning, t.ex betakaroten i morötter som ökade stort. Jättintressant!

  7. Annie skriver:

    Tips! Låt den uppkokade ingefärssaften svalna och bli ljummen innan du tillsätter honungen – då dör inte nyttigheterna i honungen 🙂

  8. lisbeth jakobsson skriver:

    Kan man utesluta honungen? är diabetiker

    • Träning 40 plus skriver:

      Ja men det är inte så mycket honung, drycken blir inte söt och du dricker kanske 30 ml per dag. Troligen skulle man kunna ersätta med någon typ av sötningsmedel för smakens skull, men då förlorar man nyttigheterna i honungen.

  9. Fia Lindros skriver:

    Det går inte att använda vanlig honung (har många burkar ;-)) ??

  10. worthlesslines skriver:

    Vad kan man ta istället för honung?

  11. Inger Blom skriver:

    Kan man dricka denna dryck om man äter blodtrycksmedicin?

  12. Christina skriver:

    Ska det inte vara rå honung?

  13. Träning 40 plus skriver:

    Vad roligt att så många lär intresserade och kommenterar inägget ovan om frukostshot bestående av ingefära, honung och citron 🙂 En av frågorna som kommit upp är om nyttigheterna i ingefära förändras vid upphettning och kokning. Intressant fråga som jag själv undrar över och inte kan svara på. (i receptet så kokas den rivna ingefäran i 20 min) Jag frågade Livsmedelsverket som svarade så här:

    Hej Lena!
    Vad helst som kokas länge eller steks vid höga temperaturer påverkas. Vi har inget specifikt om hur ingefära förstörs/inaktiveras men generellt så gäller det att vitaminer som vit C förstörs först. Även folat, tiamin och riboflavin inaktiveras. De antioxidanter som finns i livsmedel är ju per definition reaktiva och inaktiveras tidigt. Kan du inte lägga i ingefäran tillsammans med citronsaften och honungen?

    Nu vet inte jag exakt vilka ämnen som är verksamma i ingefära och hur de påverkas, men tror att det är andra än de som nämns ovan…förutom vitamin C? Hittar detta på webben: Aktiva växtämnen i Ingefära är Eterisk olja zingiberen, zingiberol, zingerol, gingerol, mineralerna kalcium, kalium och magnesium samt vitaminer B6, E och C. Många rekommendationer finns också angående ingefärste, där färsk ingefära får dra i varmt vatten under ganska lång tid.

    Jag har skickat frågan vidare till ett par näringsfysiologer och hoppas på att få hjälp i frågan.
    //Lena, TRÄNING 40+

  14. Daniel Palmberg skriver:

    Honung ska inte upphettas för att behålla ”nyttigheterna”, OCH C-vitamin ska heller inte upphettas!
    Det låter som en toppendryck och tillsätter man dessa två när brygden svalnat blir den kraftfullare!
    🙂
    /Daniel

  15. Charlotte Behre skriver:

    Hejsan , Jag har gjort den här drycken under fler år men med lite modifierade mägnder ingefära och citron. Jag kokar inte ingfära utan låter den bara dra i varmt vatten för att sedan tillsätta citron och socker. På detta sätt behåller man nyttighterna i ingefäran ochcitronerna samt tar död på en del bakterier. Sockret/honungen tillsätter jag efter tycke o smak.

  16. christerhansson skriver:

    Reblogga detta på Christer.L.Hansson och kommenterade:
    Jag drar i mig en hel del ingefära varje dag. Dels i morgonthe och resten i de färskpressade drinkarna

    • Träning 40 plus skriver:

      Då får du i dig en hel del 😊 Det vore Intressant att veta om du märker några kroppsliga fördelar med intaget? Leder, mage, etc…

      • christerhansson skriver:

        Svårt att svara på om den positiva effekten eftersom jag använder ingefära så regelbundet. Då skulle jag behöva göra ett uppehåll för att se vad som händer. Mår rätt så bra för min ålder och känner mig skön i kroppen så jag är rätt säker på att det ger god effekt 😊

  17. Kicki skriver:

    Hej!
    Kan barn dricka frukostshoten?

    • Träning 40 plus skriver:

      Vet att mindre barn inte ska äta honung i övrigt tror jag att det är ok. Sen tror jag kanske att få barn uppskattar smaken på shoten 😉 Sunt förnuft som gäller här…

  18. ann skriver:

    Hej! Jag vill bara rekommendera riven färsk ingefära som säljs på burk av Blue Dragon tex. är ganska säker på att den inte är kokt iaf!

  19. Ewa Alfredsson skriver:

    Blanda ihop till shoten igår o smaka på den idag. Den var ganska stark. Samt att det satt kvar i munnen en stund. Gjorde enligt receptet.

  20. Magnus skriver:

    Så.. Koka ingefära eller inte?
    Låta ligga och dra? Hur varmt vatten och hur länge i så fall?
    Gjorde enligt recept här, och jäklar vad starkt det blev! 🙌💪
    Men blir det nyttigare av inte koka, det är frågan?
    /Magnus

  21. Ping: Frukostshot med ingefära, honung och citron! | Träning 40+

  22. Träning 40 plus skriver:

    Gör om gör bättre 🙂 Mitt blogginlägg om den nyttiga frukostshoten med ingefära har intresserat väldigt många och jag har fått många tips och frågor, bl.a. om ingefära påverkas av upphettning och kokning. Jag rådfrågade näringsfysiolog Fredrik Paulun och Livsmedelsverket och… Ja, det gör den 😉 därför har jag tagit fram ett nytt förbättrat recept! så att du får i dig alla de verksamma och nyttiga ämnena i shoten. Läs inlägget! https://traning40plus.wordpress.com/2015/10/12/frukostshot-med-ingefara-honung-och-citron/#more-837

  23. Cathrine Collin skriver:

    Fråga; förlorar inte ingefäran sina vitaminer o krafter utav att kokas i 20 minuter?
    Är det inte bättre att den vara ligger i vattnet .. Och att värmen är under 35 grader – som raw food?

  24. Torill Pletten skriver:

    Jeg har drukket te av ingefær, sitron og honning hver dag i over et år. Jeg rasper ingefær i en stor kopp, og tar noen sitronskiver og honning i koppen. Så fyller jeg på med varmt vann, rører rundt, og venter i 5 minutter. Deilig, sterk og helsebringende💞 Jeg har ikke vært forkjølet på et år. Tidligere hadde jeg en del leddsmerter, men de er forsvunnet. Og dessuten er det oppfriskende drikk som gjør meg våken hver morgen😃

  25. susanne skriver:

    Hur mycket är 200 g riven Ingefära?

  26. Carina skriver:

    De slår ej ut någon medecin man tar dagligen kan man ta det om man tar blodförtunnande

    • Träning 40 plus skriver:

      Hej Carina, jag är ingen medicinsk expert men har svårt att tro att det skulle vara något problem med att äta/dricka ingefära i kombination med någon medicin t.ex. blodförtunnande.

  27. Carina skriver:

    Har låg ämnesomsätning kan det sätta fart på vikten ? å lider av magkatarr kan man dricka denna shot då ?

  28. Maria skriver:

    Hejsan.
    Om man inte har honung, kan man köra ändå?

    Mvh
    Maria

    • Träning 40 plus skriver:

      Absolut. Du kan utesluta honungen och köra receptet helt utan något sötningsmedel, men det blir nog ganska surt. Du kan om du vill använda socker (obs bara lite) eller något annat sötningsmedel istället. Vitsen med honung är ju att den innehåller en del nyttigheter förutom att ge lite sötma.

      • Camilla skriver:

        Det fungerar jättebra utan socker eller honung! Bara svep dem! Den gör ditt gott!😀

      • Träning 40 plus skriver:

        Ja, jag minskade ner på honungen och tog bara lite lite senaste gången jag gjorde shoten.

      • Alma skriver:

        Jag kan bara berätta de jag upplevt. Var förkyld flera gånger om året. Fick varenda influensa som kom och mina infektioner i halsen kom rätt ofta. Då läste jag en artikel just om ingefära. Där blandar man färskriven ingefära med honung och citronsaft. Äter det regelbundet i 3 år. Dagligen. Under dessa tre år har jag inte varit sjuk nån gång fast min dotter hade influensa och min man också. Då kramar jag dem fast de är sjuka. Så immunförsvar blev stark för innan dess åkte jag på varenda virus. I denna recept man kokar inte ingefäran utan blandar en riven rot med en burk honung och en hel citron. Smakar starkt så jag sköljer den med vattnet. Tyvärr min familj tycker det smakar inte bra.

  29. Anne skriver:

    Jag har tagit denna ingefärsshot i ett par månaders tid och mina gallbesvär har minskat väsentligt. Jag törs säga att det beror på den då jag haft detta problem i flera år. Mitt tips är att koka upp vattnet, låta den rivna ingefäran dra i ca 30 min och sedan sila bort den. Dricker utan att söta den, man vänjer sig ; )

    • Lilian Borgström skriver:

      Har själv lagat denna hälsodryck ca.2-3år.Den är nyttig för så mycket i kroppen. Immunförsvaret, matsmältningen, leder,blodtrycket.M.m.Vågar inte sluta med den.

  30. Ping: Ingefärashot - boosta ditt immunförsvar - Camilla tränar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s