Variera din träning

Variation ger resultat

Variation ger resultat

Se till att variera din träning ibland eftersom du fort ”blir bra på det du gör”.

Om du ofta tränar samma sak på samma sätt så håller du dig på samma nivå, vill du utvecklas mer och få bättre resultat behöver du variera din träning. Det finns även en ökad skaderiskbild om du tränar väldigt ensidigt och sliter hårt på vissa kroppsdelar, leder etc. T.ex. om du enbart löptränar eller bara styrketränar på gymmet. Bra träning innebär att försöka få med styrka, kondition, balans och stretch i din allsidiga träning.

Jag tycker att jag är hyfsat allroundtränad och har en helt ok kondition. Det stämmer bra när jag håller mig till de motionsformer jag tränar regelbundet som olika gruppträningspass och powerwalk. Men när jag gör något annat som t.e.x att rida så upptäcker jag att jag varken har styrkan eller konditionen för ett ordentligt ridpass. Hur hänger det här ihop?

Motivation kan ju vara en anledning, det ska vara roligt att träna för att man ska orka. I mitt fall ovan är det inte motivationen som tryter utan bara orken. Jag älskar att rida. Det är lite andra muskler man använder och då blir det jobbigare, när man rider måste man förhålla sig till hur hästen rör sig och måste vara mycket mer flexibel i sina rörelser än i t.ex. gruppträning, vilket i sin tur påverkar flåset.

Man blir helt enkelt bra på det man tränar. Och det är bra! Men just därför är det jätte nyttigt att variera sin träning då och då. Variation genom olika träningsformer är också ett bra alternativ till att hela tiden utvecklas inom den  (enda)träningsform man valt för att förbättra sitt resultat. t.ex. genom att träna mer, hårdare, längre för att få resultat.  OM målsättningen är att hålla sig i form och må bra så klart. Vill man bli riktigt bra, eller tävla, inom sin träningsform är det en annan sak.

En av mina lärare på instruktörsutbildningen (som är aerobic instruktör) sa så här ”Jag kan stå och hoppa hur länge som helst på ett golv, men om du tar ut mig i löpspåret så presterar jag inget vidare..” Svårt att tro när man såg henne för hon var grymt vältränad, men ack så sant…det är så det fungerar.

Jag tycker också att det är viktigt att variera träningen för att hålla motivationen uppe, det är lätt att att fastna i samma typ av träning år efter år av gammal vana. Det blir helt enkelt roligare om man varierar sin träning och testar något nytt ibland. För kom ihåg det SKA vara roligt att träna. Just nu finns det massor att välja på dessutom. Själv är jag sugen på att testa Piloxing, och snart är det dags att plocka fram cykeln!

Vad vill du testa?

Läs även tidigare blogginlägg…  Lagom är balans, Särskild träning vid 40+?Kondition är färskvara, Ditt träningsår 2012

Annonser

Om Träning 40 plus

Jag är hälsocoach, gruppträningsinstruktör och kostrådgivare med ambition att träna lagom och äta gott för att må bra och hålla mig i form. Utöver gruppträning gillar jag att powerwalka, rida och cykla.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Variera din träning

  1. mille skriver:

    Ja så är det ju men ack så svårt att tillämpa!
    Jag försöker variera mig men så ramlar jag tillbaka till de övningar och pass som jag oftast gör i alla fall…
    Tack för bra information – tål att läsas om och om igen 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s