Tomater är superfood

Paolo Robertos tomatsås

Paolo Robertos tomatsås

Tomater mot rynkor & cancer

Ät tomater! De skyddar mot cancer och rynkor. Ny forskning visar att tomater även ökar ditt naturliga skydd mot solens UV-strålning. Bäst effekt får du om du tillagar tomaterna. Prova t.ex receptet nedan på Paolo Robertos tomatsås med sardeller, kapris och oliver. En av mina favoriter!

Tomater innehåller antioxidanten lykopen. Medicinska studier visar att intag av tomater ger en minskning av cancer i mag-tarmkanalen, prostatacancer samt cancer i bröst och lungor. Och det är inga jättemängder du behöver äta för att tillgodogöra dig alla de  fördelar tomaterna innehåller. Den gula gelén runt fröna i tomaterna kan hindra blodkropparna från att klibba ihop, vilket kan leda till stroke och hjärtinfarkt. Även huden mår bra av tomatbaserad mat. Forskning har visat att pro-kollagenet ökar vid intag av lykopen. Pro-kollagen hjälper huden att hålla sig elastisk och rynkfri. Tomaterna behöver inte ens vara färska, lykopen absorberas bättre av kroppen om det tillagas till t.ex sås eller ketchup.

Spagetti con salsa di pomodorini, acciughe, capperi ed olive

500 g spagetti

Tomatsås

12 sardeller, 500 g cockatil- eller körsbärstomater, 1/2 dl olivolja, 50 g smör, 3 hela vitlöksklyftor,  2 små hela torkade peperonchini (chili), 125 g urkärnade svarta oliver,         1 1/2 tsk kapris, 2 msk finhackad persilja,

Finhacka sardellerna. Skölj och skär tomaterna i halvor.

Värm upp olivoljan i en rejäl kastrull, tillsätt smöret och låt det smälta. Lägg sardeller, vitlöksklyftor och chili i kastrullen, och låt dem fräsa försiktigt i ca 5 min. Ta upp chilin efter 2-3 minuter.

Tillsätt tomater, oliver och kapris och låt såsen puttra på svag värme i ca 20 minuter. Rör om då och då, men var försiktig så att så många tomater som möjligt behåller sin form som halvor. Smaka av och salta om det behövs. Ta upp vitlöksklyftorna.

Koka spagettin al dente i lättsaltat vatten, och låt den rinna av i ett durkslag. Rör ner pastan i kastrullen med tomtasås och blanda väl. Servera pastan rykande het toppad med finhackad persilja.

TIPS! Du vet väl att du inte ska förvara tomater i kylskåp? De ska förvaras i rumstemperatur så smakar de bättre och behåller alla sina näringsämnen.

Källa:  Sund  Foodsun

About these ads

Om Träning 40 plus

Jag är en 40 plus gympainstruktör med ambition att träna lagom och äta gott för att må bra och hålla mig i form. Utöver gruppträning gillar jag att powerwalka, rida och cykla.
Det här inlägget postades i Hälsa, Kost och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tomater är superfood

  1. Ping: Tomater är superfood

  2. Stina skriver:

    Jag testade detta recept och det var kanongott!

  3. Träning 40 plus skriver:

    Visst är det! Jättebra också som bjudmat om man har gäster som inte äter kött..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s